شعر هیأت شعر عاشورایی نثر ادبی اشعار مذهبی

برترین بانوان امت

مهر و محبت رسول اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) نسبت به حضرت خدیجه و جایگاه آن بانوی گرامی در دل و جان پاک آن حضرت به پایه‌ای رسید که این مهر و عاطفه و وفا حتی پس از رحلت خدیجه نیز از پیامبر فاصله نگرفت و هیچ‌یک از همسران آن بزرگوار نتوانستند در دل رسول خدا(صلى‌الله‌علیه‌وآله) جایگزین خدیجه شوند... به گونه‌ای که پیامبر اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) دربارۀ خدیجه فرمود: «و خیر نساء اُمتی خدیجة بنت خویلد...؛ برترین بانوان امتم خدیجه دختر خُوَیلد است.» (۱)

از عایشه روایت شده: رسول خدا(صلى‌الله‌علیه‌وآله) هر گاه از خدیجه یاد می‌کرد، همواره به مدح و ثنای او پرداخته و برایش طلب آمرزش می‌کرد. روزی از خدیجه یاد کرد و من رشک بردم و گفتم: خدیجه که پیرزنی بیش نبود و خداوند بهتر از او را نصیب تو کرده است. رسول اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) چنان از سخن من برآشفت که بدنش به لرزه درآمد و فرمود: «به خدا سوگند! بهتر از خدیجه نصیب من نشده است. زمانی که همۀ مردم در کفر و بت‌پرستی به سر می‌بردند، خدیجه به من ایمان آورد و آن‌گاه که مردم تکذیبم کردند، مرا تصدیق کرد و زمانی که مردم مرا از همه چیز محروم ساختند، خدیجه مال و دارایی‌اش را در اختیارم نهاد و خداوند از او به من فرزند عطا کرد و از دیگر زنان فرزندی نصیبم نشد.»
عایشه می‌گوید: با خود گفتم: به خدا سوگند! از این پس هیچ‌گاه از خدیجه به بدی یاد نخواهم کرد. (۲)

در روایت آمده است: جبرئیل(علیه‌السلام) بر رسول خدا(صلى‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد و عرضه داشت: «محمد! اکنون که خدیجه نزدت آمده سلام و درود پروردگار را به او برسان و وی را به خانه‌ای از زر و سیم در بهشت مژده بده که آکنده از آرامش است و رنج و اندوهی در آن راه ندارد.» (۳)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. پیشوایان هدایت، ج۳ (صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام)، ص۶۹؛ به نقل از تذکرة الخواص، ص۳۰۲، مسند احمد ۱ / ۱۴۳.
۲. همان؛ به نقل از تذکرة الخواص، ص۳۰۳.
۳. همان.

پدیدآورنده