شعر هیأت شعر عاشورایی نثر ادبی اشعار مذهبی

آینه بردباری

کتاب «آینه بردباری» مجموعه‌ای است از سروده‌های شاعران گذشته و معاصر در مناقب و مصائب امام‌حسن‌مجتبی(علیه‌السلام) که به كوشش عباس مشفق كاشانی و محمود شاهرخی، سامان یافته و در سال ۱۳۷۸ منتشر شده است.
در این کتاب، بیش از ۹۰ قطعه شعر در قالب‌های مختلف شعری نظیر قصیده، غزل، مثنوی، ترکیب‌بند، مسمط، مربع‌ترکیب و... گرد هم آمده است. همچنین آثار بیش از ۷۰ شاعر زینت‌بخش این مجموعه است، شاعران نامداری از جمله: حکیم سنایی غزنوی، عطار نیشابوری، خواجوی کرمانی، فیاض لاهیجی، ملامحسن فیض کاشانی، هلالی جغتایی، صغیر اصفهانی، واعظ قزوینی، ابن حسام خوسفی، وصال شیرازی، محتشم کاشانی، علامه غروی اصفهانی، خوشدل تهرانی، ریاضی یزدی، سیدمحمدحسین شهریار، محمدعلی مردانی، حمید سبزواری، حبیب چایچیان، محمدعلی مجاهدی، سیدعلی موسوی گرمارودی و سیدرضا مؤید.

ازآقایان مشفق کاشانی و شاهرخی، آثار دیگری نیز از این دست در مناقب و مصائب حضرات معصومین انتشار یافته است که کتاب‌های: آینه عصمت، آینه صبر، آینه ایثار، آینه رجاء، از این جمله به شمار می‌رود.
در بیان اهمیت و ارجمندی چنین مجموعه‌هایی به بیان فرازی از مقدمه همین کتاب بسنده می‌شود:‌ «از دیرباز تا کنون شیفتگان آن مظهر جمال و مجمع کمال از شاعران و سخنوران زبان به منقبت و ستایش آن سرور گشاده و هر یک به فراخور بضاعت و میزان استطاعت خویش به پیشگاه آن امام همام ارادت خود را عرضه داشته اند. اما این آثار در کتاب‌ها و مجموعه‌ها پراکنده و دور از دسترس همگان است.گردآورندگان این مجموعه، بر آن شدند که مقداری از آن آثار را برگزیده در دسترس دوستداران خاندان عصمت و ارادتمندان مقام ولایت قرار دهند... با اذعان بدین حقیقت که آنچه در این مجموعه گرد آمده همه از آثار فاخر و بلیغ و شیوا نیست، اما چون خوانندگان و مخاطبان از صنوف مختلف‌اند و برخی با فنون بلاغت سروکار ندارند و طالب سخنی قابل درک می باشند  بدین جهت از همه دست شعری بهره جسته شده تا آن گروه نیز مطلوب خود را بیابند.»

 ketab.png دریافت نسخه دیجیتال کتاب