بُشر حافی

از جمله کسانی که از مکتب تربیتی امام کاظم(علیه‌السلام) تاثیر پذیرفت و نام او در جامعه اسلامی درخشید «ابونصر، بشر بن حارث بن عبدالرحمن» بود.
مورخان در بیان توبۀ او آوره‌اند: روزی امام کاظم(علیه‌السلام) از محل زندگی بشر در بغداد مى‌گذشت که از خانه او صداى تار و تنبور و نى و آواز خوانندگان زن به گوش حضرت رسيد. در همين حال کنيزکى در خانه را گشود و خاکروبه‌اى که در دست داشت به خارج از منزل ریخت. امام کاظم(عليه‌السلام) رو به او کرد و فرمود: ای کنیزک، صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟
کنیزک پاسخ داد: آزاد است.
امام فرمود: راست گفتی، اگر بنده می‌بود یقیناً از مولای خود می‌ترسید.
پس از اين گفت‌وگو کنيزک داخل خانه شد و بشر که بر خوان شراب نشسته بود از او علت تأخيرش را جويا شد و او تمام ماجرا را براى بشر نقل کرد. بشر با شنيدن اين مطلب [پا برهنه و] سراسيمه از خانه خارج شد و خود را به امام رساند، به دست حضرت توبه و از امام عذرخواهى کرد و بر رفتار خويش گريست. (۱)
از آن پس بشر به تهذیب نفس پرداخت، با شناخت و ایمان کامل راه خداوند را در پیش گرفت، از بندگان ممتاز حضرت احدیت گردید و سرانجام در زهد و پرهیزگاری سرآمد روزگار خویش شد.
بدین ترتیب، بشر بن حارث، معروف به بشر حافی(پابرهنه) به برکت هدایتگری امام کاظم(علیه‌السلام) از وادی غفلت رها شد و با روی‌گردانی از جلوه‌های دنیا قناعت پیشه کرد. او دربارۀ قناعت گفته است: «اگر در قناعت فقط عزتِ بی‌نیازی باشد، همین بس است». (۲)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. پیشوایان هدایت، ج۹ (باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام)، ص۱۰۰-۹۹؛ به نقل از الکنی و الالقاب، ۲/۱۶۷.
۲. همان؛ به نقل از تاریخ بغداد، ۲/۷۹.

پدیدآورنده