شعر هیأت شعر عاشورایی نثر ادبی اشعار مذهبی

کتاب مکیال المکارم

🔹کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (عجل‌الله‌فرجه)» نوشته مرحوم آیت الله سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی مشهور به فقیه احمدآبادی است که حاوی موضوعات مهم در شناخت امام عصر (علیه‌السلام) و وظایف شیعیان در قبال آن حضرت است.

🔹این کتاب گران‌سنگ در نوع خود کم‌نظیر است و از ابتکار عمل و نوآوری مؤلف حکایت دارد و به همین سبب مورد استقبال رجال علمی، پژوهشگران و عموم مردم قرار گرفته است.

🔹این اثر ارزشمند دارای هشت بخش مهم است که در آن، مؤلف ژرف‌اندیش با استناد به آیات و روایات متعدد، موضوعات بسیار اساسی و سرنوشت‌سازی را که اغلب جنبه کاربردی دارد و مورد ابتلای شیعیان و مسلمانان است، مورد کاوش و دقت نظر قرار داده است.

🔹بخش هشتم (ص۴۰۹) که آخرین بخش کتاب است، در تبیین وظایف و تکالیف بندگان به خصوص شیعیان و مسلمانان در برابر ساحت مقدس حضرت حجت، امام مهدی(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) است.

🔹در این بخش با استناد به آیات و روایات متعدد که حکایت از اشراف و تبحر مؤلف به کتب روایی و حدیثی دارد، تعداد ۸۰ وظیفه مورد دقت و تأمل قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به موضوعاتی مانند: شناخت صفات و خصوصیات امام، رعایت ادب در مورد ایشان، انتظار فرج، اظهار اشتیاق به دیدار، درخواست معرفت آن حضرت، هدیه نماز مخصوص، اهتمام به یاری آن حضرت، صله دادن برای امام، خشوع در هنگام یاد آن حضرت، تهذیب نفس، تأسی به اخلاق و اعمال امام، حفظ زبان از اغیار، تکذیب مدعیان نیابت خاصه و ... در آن اشاره کرد.

🔹این کتاب در اصل به زبان عربی نگارش شده است و محقق محترم آقای سیدمهدی حائری قزوینی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

🔹فایل این کتاب را می‌توانید به صورت رایگان از اینجا دریافت نمایید.

برچسب‌