شعر هیأت شعر عاشورایی نثر ادبی اشعار مذهبی

برگزیدگان فصل سوم کنگره فصلی شعر کوتاه

ا ﷽ ا

🔹 مقام فاطمۀ زهرا (سلام‌‏الله‌عليها) درخور آن است كه عقول برجستۀ انسان‌هاى بزرگ، در اصلى‌ترين رشته‌هاى تفكرشان بينديشند و زبان‌هاى فصيح‌ترين و بليغ‌ترين گويندگان و شعرا و سرايندگان، آن انديشه‌ها را در قالب كلمات بياورند و سرشارترين ذوق‌ها و جوشان‌ترين طبع‌هاى فياض و سيال هنرمندان و شاعران، آن‌ها را به صورت شعر و سخن منظوم، با بهترين گويش‌ها و حنجره‌ها بيان كنند.
اگر اين طور بشود، شايد ذهن بشرِ متوسط امروز و ما كه از معارف حقيقى الهى دوريم و كشش نداريم كه در ذهن و دل و روحمان، حقايق والا و متعالى را درک كنيم، بتوانيم گوشه‌اى از فضايل و مدايح و مناقب و محامد اين بزرگوار را بفهميم و درک كنيم.

🔹وقتى انسان به رواياتى كه مربوط به فاطمۀ زهرا (سلام‌‏الله‌عليها) می‌باشد و از ائمه (عليهم‌‏السّلام) صادر شده است، مراجعه می‌كند، می‌بيند زبان معصومين (عليهم‌السّلام) نسبت به اين بزرگوار، آن‏چنان زبان ستايش و خضوع و خشوع است كه براى كسى كه مقام والاى فاطمۀ زهرا (عليهاالسّلام) را ندانسته باشد، ممكن است مايۀ تعجب شود.
از خود پيامبر اكرم (صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم) كه پدر و مربى اين مخدرۀ بزرگوار بود، تا اميرالمؤمنين(علیه‌السلام) كه همسر او بود و تا فرزندان او- ائمه (عليهم‌السّلام)- هر كدام راجع به زهراى اطهر(علیهاالسلام)، جمله‌اى سخن گفته‌اند و آن را با زبان تعظيم و ستايش بيان كرده‌اند.
اين، نشان‌دهندۀ آن مقام والا و توصيف ناشدنى است كه حقيقتاً براى ذهن قاصر ما، آن علوّ درجۀ معنوى و ملكوتىِ امّ الأئمة النّجباء (سلام‌الله‌علیها) قابل درک نيست و ما به قدر فهم خود، ممكن است رشحه‌اى از رشحات را درک كنيم.

📝 بیانات #رهبر_انقلاب ۱۳۶۸/۱۰/۲۸.


🔹 خدای متعال را سپاس‌گزاریم که توفیق داد در سومین فصل از #کنگره_فصلی #شعر_کوتاه، به اندازه بضاعت مرجاة خود، قدمی برای شناخت و معرفی بانوی بی‌همتای عالم هستی حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله‌علیها) و خطبه ارزشمند فدکیه برداریم.

🔹این فصل از کنگره با پایان سومین فصل سال، به کار خود پایان داد و با دریافت نزدیک به ۷۰۰ اثر از ۱۳۵ شاعر، در مرحله دریافت آثار به سرانجام رسید.
پس از غربالگری آثار، بیش از ۴۰۰ اثر به صورت کدگذاری شده و با حذف نام شاعران، در مرحله داوری مورد بررسی قرار گرفتند.
در این مرحله داوران محترم پس از ثبت امتیاز برای هر اثر، با حضور در جلسه داوری به دفاع از آثار مورد نظر خود پرداختند و در پایان آثار برگزیده به شرح زیر معرفی شدند:

جناب آقای رضا یزدانی (۲ اثر)
جناب آقای عباس همتی (۲ اثر)
جناب آقای حیدر منصوری (۱ اثر)
جناب آقای هادی فردوسی (۱ اثر)
جناب آقای مجید تال (۱ اثر)
جناب آقای قاسم بای (۱ اثر)
جناب آقای میثم داودی (۱ اثر)
جناب آقای محمدمهدی خانمحمدی (۱ اثر)
جناب آقای علی سلیمانی (۱ اثر)
جناب آقای حسین عباسپور (۱ اثر)
جناب آقای علی مردی‌پور (۱ اثر)
جناب آقای سیدعلی‌محمد نقیب (۱ اثر)
جناب آقای سیدحسین طهماسبی (۱ اثر)
جناب آقای امیرحسین آکار (۱ اثر)
جناب آقای محمدحسین ملکیان (۱ اثر)
جناب آقای حمید زارعی (۱ اثر)
جناب آقای سعید مبشر (۱ اثر)
جناب آقای امیر رسولی (۱ اثر)
سرکار خانم صامره حبیبی (۱ اثر)
سرکار خانم فائزه زرافشان (۱ اثر)

🔸 ان‌شاء‌الله آثار این کنگره به زودی در قالب مجموعه‌ای مستقل منتشر و به علاقه‌مندان شعر ولایی تقدیم می‌شود.
🔸 با استعانت از اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) در روزهای پیش‌رو فراخوان #فصل_چهارم این کنگره اعلان خواهد شد.

✍🏻 دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر

 

برچسب
کنگره فصلی شعر کوتاه
شعر فاطمی