شعر هیأت شعر عاشورایی نثر ادبی اشعار مذهبی

برگزیدگان دومین کنگره مجازی شعر وحدت اسلامی

به نام خداوند جان آفرین  
حکیم سخن در زبان آفرین  

دومین کنگره مجازی شعر وحدت اسلامی در سی‌ام شهریور ۱۳۹۵ همزمان با عید سعید غدیر فراخوان خود را در بین شعرای متعهد فارسی زبان منتشر کرد. این فراخوان با توجه به ظرفیت بالای هنر متعالی شعر در جهت‌دهی به جریان‌های اجتماعی و بشری و با هدف تقویت جبههٔ مقاومت در برابر جبههٔ استکبار و خنثی‌سازی سیاست‌های مزوّرانه و تفرقه‌افکنانهٔ آنان و شفاف‌سازی شرایط غبارآلود فتنه، آغاز به‌کار کرد.

در طول قریب به سه ماه مهلت فراخوان حدود ۲۲۰ اثر به سامانهٔ دریافت آثار، ارسال شد. دبیرخانه همزمان با دریافت آثار، کار غربال‌گری آن‌ها را نیز شروع کرد. اقدام دیگر دبیرخانه ارسال نقد مکتوب آثار برای شاعران در صورت تمایل ایشان بود، تا شعرا فرصت ویرایش و ارتقاء کیفی آثار خود را داشته باشند.

با فرا رسیدن شانزدهم آذر و پایان مهلت فراخوان، دریافت آثار متوقف شد اما شعرا تا ۲۴ ساعت برای ویرایش و اصلاح اثر مهلت داشتند.
داوری مرحلهٔ دوم در تاریخ ۱۸ آذر برگزار شد و در این جلسه که حدود ۸ ساعت به طول انجامید ۴۸ اثر از ۴۰ شاعر برای داوری نهایی انتخاب شدند. این ۴۸ اثر با معیار کیفی و محتوایی انتخاب شدند و دغدغهٔ دبیرخانه در این مرحله این بود که آثاری که به دست داوران نهایی می‌رسد نسبت به آثار بازمانده قابلیت رقابت بیشتری داشته باشند.
لازم به ذکر است از آنجا که اشعار به محض ثبت در سامانه، کدگذاری اتوماتیک می‌شدند، اسامی صاحبان اثر تا آخرین مرحله داوری در سامانه محفوظ بود و هنگام داوری، داوران فقط کد اثر را می‌دیدند.

در تاریخ ۱۹ آذر اشعار به دست داوران نهایی رسید و بنا شد تا تاریخ ۲۲ آذر نتیجهٔ نهایی را اعلام کنند. شیوهٔ دبیرخانه در این مرحله از داوری، بر خلاف رسم متداول برخی کنگره‌ها، انتخاب برگزیدگان صرفاً بر اساس بالاترین نمرهٔ میانگین نبود، بلکه داوران باید در جلسهٔ دفاعیه، از داوری خود دفاع می‌کردند و دیدگاه‌های خود را به یکدیگر نزدیک می‌کردند.
تیم داوری در جلسهٔ دفاعیه ۲۲ آذر بعد از بحث چند ساعته دربارهٔ امتیازات، به این نتیجه رسید که فقط اشعاری که امتیاز بالاتر از ۸۰ دارند، برگزیدهٔ سطح اول باشند و اشعاری که بالاتر از ۷۰ امتیاز دارند به عنوان برگزیدهٔ سطح دوم معرفی شوند.  
بر این اساس فقط یک اثر به عنوان برگزیدهٔ اول و ۷ اثر به عنوان برگزیدهٔ دوم انتخاب شدند. تصمیم دیگر تیم داوری این بود که بعضی نکات قابل اصلاح به برگزیدگان تذکر داده شود و فرصتی چند روزه برای ویرایش شعر در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
همچنین دبیرخانه برای اطمینان از این که سخت‌گیری علمی و فنی داوری، موجب نادیده گرفتن زحمات دوستان شاعر نشده باشد، در تاریخ ۲۸ آذر جلسهٔ دیگری با تیم داوری متفاوت ترتیب داد و در این جلسه ۴ اثر دیگر به عنوان آثار قابل تقدیر، انتخاب شدند.
بنابر این، دبیرخانه برگزیدگان دومین کنگرهٔ مجازی شعر وحدت اسلامی را در سه سطح معرفی می‌کند.  

لازم به ذکر است در داوری، این معیارها مورد نظر بوده است:  
۱. سلامت در کاربرد عناصر شعر  
۲. برجستگی و نوآوری یا خلاقیت (در زبان، فرم، کشف مضمون و زاویهٔ نگاه و سوژه‌یابی)
۳. توجه به اصل روشن‌گری (جهان‌بینی عاطفی)
۴. انسجام در پیوند عناصر مهم شعر (زبان، موسیقی، خیال، احساس، فرم)  

با توجه به معیارهای فوق، بسیاری از اشعار با وجود ابیات درخشان از نظر شاعرانگی یا کشف مضمون، به دلیل عدم دستورمندی، نزدیک شدن به نظم و حاکم شدن منطق نثر بر شعر، وجود فضای چندگانه در شعر و عدم انسجام بین عناصر شعر، نتوانستند امتیاز لازم را به دست بیاورند.
از طرفی هر یک از آثار برگزیده، تنها در بعضی معیارهای ذکر شده امتیاز بالا کسب کرده‌اند نه لزوماً در همهٔ معیارها.  

دبیرخانه دومین کنگره مجازی شعر وحدت اسلامی، ضمن تشکر از همهٔ شاعران شرکت کننده، برگزیدگان خود را به این شرح معرفی می‌کند:  

برگزیدهٔ سطح اول:
جناب آقای سیدمحمدجواد شرافت
 
برگزیدگان سطح دوم:
جناب آقای قاسم صرافان
جناب آقای رضا خورشیدی‌فرد
جناب آقای محمدجواد الهی‌پور
جناب آقای سیدمحمدجواد میرصفی
جناب آقای عباس همتی
جناب آقای علیرضا سالکی
سرکار خانم فائزه زرافشان  

آثار شایستهٔ تقدیر:
جناب آقای علی دولتیان
جناب آقای علی مؤیدی
جناب آقای سیدعلی‌محمد نقیب
جناب آقای داوود کفعمی  

ان‌شاءالله در تاریخ هشتم بهمن‌ماه همزمان با برگزاری «هفتمین همایش هیأت‌های محوری ‌و برگزیده ‌کشور» توسط جامعه ایمانی مشعر در شهر مقدس قم، از برگزیدگان این کنگره تقدیر به عمل خواهد آمد.   

اشعار برگزیده نیز در ویژه‌نامه کنگره مجازی منتشر و به صورت نشریه الکترونیک در سایت کنگره بارگزاری خواهد شد.

دبیرخانه دومین کنگره مجازی شعر وحدت اسلامی

برچسب
کنگره شعر وحدت اسلامی