شعر هیأت شعر عاشورایی نثر ادبی اشعار مذهبی

مصاحبه با دبیر نخستین کنگره شعر وحدت اسلامی

حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی دبیر علمی نخستین کنگره مجازی شعر وحدت اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، درباره این کنگره گفت: به عنوان نخستین دوره، کنگره موفقی بود و شاهد حضور بیش از ۳۰۰ اثر بودیم و آثاری که به دبیرخانه کنگره رسیده نشان‌دهنده این است که کارهای فاخری است و این مورد تأیید داوران کنگره نیز بوده است.
وی افزود: با توجه به اینکه عرصه شعر وحدت اسلامی عرصه نوپایی است و ما در گذشته شعر مقاومت، شعر بیداری و شعر آیینی داشته‌ایم اما شعر وحدت اسلامی عرصه بکر و تازه‌ای است، لذا نیازمند سیاست‌گذاری است.
زمانی با بیان اینکه ما پیش از این شاعرانی چون اقبال لاهوری و ادیب‌الممالک فراهانی داشته‌ایم که به مقوله وحدت اسلامی به عنوان یک اصل در شعرشان پرداخته‌اند، تاکید کرد: در روزگار ما این مسئله در شعر کمرنگ شده است و هفته وحدت و همایش‌های مرتبط با هفته وحدت می‌تواند برای ایجاد آثار تازه این انگیزه را در شاعران ما تقویت کند.
وی به دو چندان شدن ضرورت توجه به شعر وحدت با حضور جریان‌های تکفیری و افراطی، اشاره و تاکید کرد: اگر ما بتوانیم زمینه‌های وحدت اسلامی را در جامعه ایران و جوامع مختلف اسلامی تقویت کنیم، اندیشه‌های تکفیری کمتر ظهور و بروز پیدا می‌کند و یک بُعد دیگر هنر ادیبان و شاعران این است که بتوانند این تفکر موجود در بحث وحدت اسلامی را در قالب شعر و با بیان شیوا و هنرمندانه در سطوح مختلف جامعه جاری و ساری کنند.
دبیر علمی کنگره درباره میزان حضور اشعار آیینی با موضوع وحدت که بتواند در هیآت ارائه شود، گفت: آثار فراوانی در این زمینه به کنگره ارسال شد و ما در این کنگره با استقبال جامعه هیأتی مواجه شدیم و بسیاری از شعرایی که موسوم به شاعر هیأت هستند و در اکثر هیآت حسینی فعال‌اند آثاری برای کنگره ارسال کرده بودند.
وی افزود: معمولاً آثار این شعرا، آثار ترکیبی از مقوله وحدت اسلامی با اشاره به سیره امیرالمومنین(ع) و سیره پیامبراکرم(ص) و با رهیافتی از زندگی بزرگان در عرصه وحدت بود و حتی شعرهایی در اعتراض به تفرقه و دودستگی مسلمانان و فریاد اینکه مسلمانان باید در زیر سایه قرآن و پیامبراکرم(ص) اتحاد داشته باشند، فراوان دیده می‌شود.
زمانی همچنین درباره امکان فرآوری اشعار کنگره شعر وحدت به صورت موسیقی، گفت: آثار رسیده قابلیت تبدیل به موسیقی نیز می‌تواند داشته باشد و قطعاً ما برخی از این اشعار را در قالب کتاب عرضه خواهیم کرد و برخی از آنها که قابلیت اجرا در صداوسیما و به صورت موسیقی دارد را برای ساخت ترانه پیشنهاد خواهیم کرد.
وی افزود: برخی از آثار نیز قابلیت عرضه در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و برخی قابلیت اجرا در محافل مذهبی دارد و ما به مسئولان ذیربط در هر عرصه این اشعار را پیشنهاد خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در طول سال‌های آتی شاهد آثار فراگیر و فراوانی در این زمینه باشیم.

برچسب
کنگره شعر وحدت اسلامی